Saturday, August 18, 2007

Trolleri o prutning - samma sak?

Igår på Malmöfestivalen träffade vi en trollkarl som reser runt i hela världen och försörjer sig på gator och torg. Vi satt ner och drack en öl tillsammans eftersom han var kompis med en i gänget jag var där med. När vi sitter ner tar han fram en kortlek och börjar trolla lite.

Och nu kliver jag in i rollen som den som absolut inte ska bli lurad. O jag sitter ju bredvid killen, så jag tycker ju att jag ser allt. Dessutom hade jag, för en gång skull, linser på mig så jag SÅG verkligen.

Det är ungefär som när man är i Turkiet eller Thailand eller var man nu är någonstans o ska pruta på grejer man ska köpa. Man frågar om ett pris. De säger något åt pipsvängen. Man gapskrattar o lägger ett bud som är 1/10 av det. De skakar på huvudet och sänker lite. Och så håller det på tills man enats om något eller inte enats alls och då går man bara till nästa stånd eftersom de har exakt samma saker där o hela processen börjar om.

Jag tycker att jag är en tuff prutare. Nästan på gränsen till pinsam. Jag är som Rocky - viker aldrig ner mig. Inte ens för en 50 öring. Jag ska liksom bara vinna det där. Vinna!

Han satte igång med fyra kungar o han visade ruter o hjärter. La de två korten underst i högen o vände de två översta korten igen. O där låg ruter o hjärter igen. La de två korten UNDERST i högen o vände de två översta. O gissa vilka kort som låg överst... O nu sitter jag med mina ögon 10 cm ifrån högen o hans händer och hysteriskt GLOR för att se hur han gör. INTE FAN HJÄLPER DET! Jag är ju Rocky tänker jag o mig kan man inte knocka ner i mattgolvet för räkning. Så är det bara. Punkt slut.

Tillslut lägger han hjärter kung och ruter kung under min händer. DET SER JAG! Och så vänder han de andra två korten han har i sina händer o gissa vilka kort det är. Hjärter o ruter! Jag lyfter på mina händer o ser att jag har klöver o spader kung. HUR GICK DET TILL??? Rocky blev knockad o uträknad. Det var bara att kapitulera.

Trolleri och prutning går hand i hand. Man tror man är en vinnare när man går därifrån, men i själva verket är man blålurad o står med byxorna nere i knävecket o blir daskad på skinkorna tills de blir alldeles röda. Så någon vinnare är man aldrig i dessa sammanhang, utan snarare en big fat looooser med rosenröda skinkor...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home